Textul liric descriptiv - PASTELUL
Textul liric descriptiv
Pornind de la experienţa de lucru la clasă, propun un
plan de analiză a textului descriptiv, urmat de câteva sugestii de analiză a
acestuia. Acest plan de analiză se desfăşoară pe parcursul a amai multor ore.
1. Plan de analiză literară a textului liric descriptiv
a) Tipologie:
·
Text liric
descriptiv/
subiectiv, mixt;
·
Specie;
·
Formă (clasică / modernă).
b) Temă şi motive:
·
Identificarea temei (eventual apartenenţa ei la o
perisoadă sau un curent literar);
·
Precizarea motivelor literare prin care se structurează
tema/ temele.
c) Titlul, raportat la
conţinutul ideatic:
·
Explicarea şi comentarea titlului;
·
Raportarea acestuia la tema literară, la mesajul poetic
transmis.
d) Structură şi compoziţie:
·
Identificarea strucutrii poemului;
·
Identificarea compoziţiei (din punctul de vedere al
planurilor ideatice).
e) Perspectiva literară:
·
Obiectivă/subiectivă (rol din punct
de vedere al tipologiei descriptive);
·
Identificarea instanţelor comunicării lirice (concrete,
abstracte, fictive).
f)
Nivelul lexical:
·
Aparteneţa lexicului la vocabularul fundamental sau masa
vocabularului;
·
Registre stilistice/lexicale (rolul lor în
demonstrarea tipologiei descriptive a textului);
·
Câmpuri semantice (rolul lor);
·
Familii de cuvinte.
g) Nivelul fonetic:
·
Identificaea figurilor de sunet (asonanţa, aliteraţia,
afereza, sincopa, apocopa) şi precizarea rolului lor în construirea tabloului
din natură;
·
Rima masculină şi feminină (rol).
h) Nivelul morfo-sintactic:
·
Analiza stilistică a părţilor de vorbire;
·
Precizarea tipurilor de deixis (temporal, spaţial etc);
·
Topică şi raporturi e subordonare şi coordonare în frază.
i)
Nivelul stilistic:
·
Identificarea şi comentarea figurilor de stil
j)
Nivelul imaginilor artistice:
·
Imagini artistice vizuale (statice şi dinamice);
·
Imagini artistice auditive;
·
Imagini artistice tactile;
·
Imagini artistice gustative;
·
Imagini artistice olfactive;
·
Imagini artistice sinestezice.
k) Nivelul prozodic:
·
Strofă, măsură, rimă, ritm.
“Iarna”
de Vasile Alecsandri
Din văzduh cumplita iarnă cerne
norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un
roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheaţă pe ai
ţării umeri dalbi.”
Ziua ninge, noaptea ninge,
dimineaţa ninge iară!
Cu o zale argintie se îmbracă
mândra ţară;
Soarele rotund şi palid se prevede
pintre nori
Ca un vis de tinereţe pintre anii
trecători.”
Tot e alb pe câmp, pe dealuri,
împregiur, în depărtare,
Ca fantasme albe plopii înşiraţi
se perd în zare,
Şi pe-ntinderea pustie, fără
urme, fără drum,
Se văd satele perdute sub clăbuci
albii de fum.”
Dar ninsoarea încetează, norii
fug, doritul soare
Străluceşte şi dismiardă oceanul
de ninsoare.
Iat-o sanie uşoară care trece
peste văi...
În văzduh voios răsună clinchete
de zurgălăi.”
a)
Pastelurile lui V. Alecsandri au inaugurat o nouă specie literară,
introducând în literatura română şi denumirea ei. Alecsandri preia termenul din
artele plastice, unde desemnează un desen realizat cu un creion moale, uşor
colorat, desenul fiind el însuşi un pastel.
Pastelul este o poezie lirică descriptivă în care se creează un
tablou de natură (se înfăţişează un peisaj, un anotimp, aspecte din lumea
plantelor, animalelor, păsărilor) în faţa căruia eul liric îşi exprimă direct
şi discret sentimentele prin intermediul limbajului plastic, figurat. Poezia
“Iarna” este un pastel ce conturează un tablou în alb, cu toate componentele
lui.
b) Tema literară a
pastelulu este natura, surinsă
într-un moment hibernal; câmpul semantic al motivelor literare ce susţin tema
creează imagini vizual artistice, de obicei, cromatice, care susţin atributele
speciei literare, preponderent descriptivă: văzduh, cer, fulgi, ninsoare etc.
c) Titlul este o
construcţie exterioară, cu atribute sintetizatoare atât la nivel cromatic, cât
şi ca imagine panoramică: titlul se comportă ca un ochi magic ce priveşte din
înălţimi peisajul ienii autohtone. La nivel obviu (în structura de suprafaţă)
este format dintr-un substantiv comun – categorie gramaticală înzestrată cu
atributele picturalului – articulat, articolul având rolul stilistic al unicizării
şi individualizării: eul liric are asemenea sentimente la vedere uneui singur
peisaj hibernal.
d) Compoziţional, poezia are
patru strofe: primele trei surprind instalarea iernii prin ninsori abundente
care acoperă întreaga natură, iar în ultima strofă, peisajul se însufleţeşte.
Poezia oferă imaginea fantastică a anotimpului copleşitor prin asprimea lui.
Spaţiul este vast, fără limite: „din văzduh”, „-n cer”, „pe ai ţării umeri
dalbi”.
Prin perspectiva panoramică a descrierii, prima strofă fixează dimensiunile
spaţiale ale tabloului, care vizează atât planul terestru (simbolizat prin
metafora personificatoare “ai ţării umeri”), cât şi pe cel cosmic (desemnat de
substantivele din aceeaşi arie semantică: “văzduh”, cer”, “aer”). Nearticularea
substantivelor indică faptul că localizarea nu este precisă, limitele vizuale
ale cadrului lărgindu-se, tinzând câtre infinit.
Strofa a doua fixează dimensiunile temporale.
Atotputernicia iernii
reduce soarele la dimensiunile unui glob “rotund şi palid” care abia se mai
zăreşte printre nori.
Primele strofe situează
descrierea în planul înaltului. Ea este realizată mai ales prin imagini
vizuale, dar şi prin cuvinte ce aparţin câmpului lexical al cuvântului “cer”:
“văzduh”, “nori”, “zbor”, “plutesc”, “fluturi”, “soare
Strofa a treia schiţează planul teretru. Detaliile
aparţin cadrului terestru:“plopii”, “câmpul”, “dealurile”. Enumeraţiile “pe
câmp, pe dealuri, împrejur, în depărtare”, “întinderea pustie, fără urme, fără
drum” trădează atotputernicia iernii care acoperă totul în văluri albe,
îngheţate. Formele de relief "se pulverizează" liniile tabloului de
iarnă "se dizolvă" înghiţite de albul obsedant, impresie accentuată
prin tripla apariţie a epitetului cromatic (“totul e alb”, “fantasme albe”,
“clăbuci albi”). Albul zăpezii estompează contururile, dând senzaţia unei lumi
în care viaţa a dispărut; comparaţia amplifică prin inversiune, “ca fantasme
albe, plopii înşiraţi se pierd în zare”, ilustrând această deloc tonică
percepţie. Imaginea cerului şi a pământului fuzionează, creând un tablou unitar
al iernii.
Albul în această strofă
creeează un peisaj uşor confuz, de atâta monotonie, încât contururile se pierd.
Verbelor de mişcare le ia locul staticul “e”. Vizualul stăpâneşte nemărginirea:
“se pierd în zare”, “întinderea pustie”, “oceanul de ninsoare”.
În opoziţie cu cele trei
strofe apare strofa a patra, când tensiunea se risipeşte prin apariţia
“doritului soare”. Versul “Dar ninsoarea încetează…” deschide porţile unui alt
tărâm. Metafora “oceanul de ninsoare”
menţine legătura cu primul tablou. Iarna nu mai este cumplită, ci, dimpotrivă,
darnică în plăceri. Tabloul este însufleţit, printr-o imagine audutivă, de
apariţia neaşteptată a unei sănii care aduce voioşie prin “clinchete de
zurgălăi”.Epitetele personificatorii, accentuate prin inversiunea “voios
răsună”, “doritul soare”, prelungite ca un ecou de aliteraţia vibrantei [r] şi
de interjecţia predicativă “iată”, traduc bucuria şi optimismul poetului, a
cărui teamă s-a risipit. Metafora cu valoare hiperbolică “oceanul de ninsoare”
conturează imensitatea albă, iar forma verbală arhaizantă “dismeardă”
completează, printr-o mişcare plină de căldură umană, sentimentul de duioşie
resimţit de poetul martor al renaşterii solare.
Accentul cade pe imaginile
vizuale statice, realizate printr-un limbaj expresiv. Predomină substantivele
şi adjectivele, având valori stilistice deosebite: epitete, metafore,
comparaţii, repetiţii, enumeraţii.
e) Poezia lui V Alecsandri
propune o perspectivă obiectivă asupra naturii, propune un eul liric fictiv, ce nu poate fi confundat cu poetul.
Această instanţă fictivă devine un martor in
absentia, ce descrie natura.
f) Lexicul este totdeauna asociat cu
mesajul şi cu ceea ce doreşte poetul să transmită, iar în cazul nostru este
format din câmpul semantic al anotimpului descris – iarna: ninsoare, fiori de
gheată, fantasme albe, clăbuci albi etc. Toate elementele formează două planuri
artistice: cel cosmic (văzduh, norii, cer, fulgii, fantasme) şi cel terestru
(troiene, câmpuri, depărtare etc).
g) Puterea teribilei ierni şi
bogăţia impresionantă a zăpezii care cade fără încetare sunt amplificate
eufonic prin aliteraţia consoanei lichide |r| “troiene călătoare..grămadă…”
Plutirea graţioasă a fulgilor de nea, sugerată în plan fonetic prin aliteraţia
consoanei lichide [l] (“fulgii plutesc..fluturi albi”) capătă atributul unei
atingeri reci, îngheţate, provocând fiori ţării, personificată prin verbul “se
îmbracă”. Aceasta pare o crăiasă, o fiinţă de poveste cu “umeri dalbi”,
adjectivul “dalbi” cu valoare stilistică de epitet, întâlnit şi în colinde,
însumând sensurile de puritate, de gingăşie, sfinţenie, vechime.
j) Epitetul personificator “cumplita
iarnă” şi comparaţia amplă”…nori de zăpadă/ Lungi troiene călătoare adunate-n
cer grămadă” creează senzaţia de spaimă, ameninţând pământul. Senzaţia se
schimbă prin baletul fulgilor comparaţi cu “un roi de fluturi dalbi”,
contrazisă la rândul ei de “fiorii de gheaţă”. Tabloul fulgilor de nea uimeşte
pe poetul aflat în postură contemplativă, prin cromatica alb-argintiu şi este
creat ca o împletire de imagini vizuale (“umeri dalbi”) şi motrice (prezentul
verbelor “zbor”, “plutesc”), susţinute expresiv de comparaţia “ca un roi de
fluturi albi”. Exlamaţia
retorică “ziua ninge, noaptea ninge, dimineaţa ninge, iară!”, dublată de
repetiţia verbului “ninge” şi enumerarea adverbelor de timp, transcrie cu
intensitate uimirea şi spaima eului liric descriptiv, văzând persistenţa şi
abundenţa zăpezii precum şi ideea unei continuităţi temporale nesfârşite.
Belşugul zăpezii shimbă faţa lumii, căci “cu zale argintie se îmbracă mânda
ţară”. Comparaţia astrului cu “un vis de tinereţe” strecoară o uşoară undă de
melancolie, căci natura şi viaţa sunt puse sub semnul trecerii timpului, al
efemerului: “Soarele rotund şi palid se prevede printre nori/ Ca un vis de
tinereţe printre anii trecători”, iarna devine un simbol al bătrâneţii lipsite
de căldură şi vitalitate, atmosfera poetică împrumutând o încărcătură
nostalgică, plină de tristeţe. Comparaţia “Ca fantasme ale plopii înşiraţi se
pierd în zare” stabileşte prin elementul fantastic “fantasme”, o interferenţă
între planul cosmic şi cel terestru.
k) Măsura versului este amplă, de 15-16 silabe, rima împerecheată,
ritmul trohaic,produc o muzicalitate egală cu ea însăşi, cu tonalităţi
apropiate ce susţin prin eleganţa simplităţii ideea de descriptiv şi e
pictural.
Prin toate aceste
caracterstici, opera literară “Iarna” ilustrează specia pe care o reprezintă –
pastelul.
Comentarii
Trimiteți un comentariu